Waar als werkgever op letten bij een sollicitatiegesprek?

Als werkgever zul je wellicht op regelmatige basis mensen aan moeten nemen. Een sollicitatiegesprek is erg belangrijk; je krijgt een goede indruk van de kandidaat, zijn of haar persoonlijke eigenschappen en ook wat hij of zij allemaal kan. Dat is natuurlijk alleen het geval als je zo’n sollicitatiegesprek goed aanpakt. Bereid je van tevoren in ieder geval goed voor. Ook tijdens het gesprek zijn er bepaalde dingen waar je op zou kunnen letten. Hieronder vind je wat tips.

Bereid je zo goed mogelijk voor

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Niet alleen kandidaten moeten zich goed voorbereiden, dit geldt ook voor de werkgever. Bedenk van tevoren over welke kwaliteiten en eigenschappen de kandidaat dient te beschikken. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat het gesprek soepeler kan verlopen.

Laat eventueel iemand anders het gesprek voeren

Is er iemand die meer verstand van de betreffende functie heeft dan jij? Zorg er dan voor dat diegene het gesprek voert of dat hij of zij er in ieder geval bij is. Als je op zoek bent naar een interim finance (wat dat inhoudt lees je hier), is het bijvoorbeeld waarschijnlijk dat het hoofd van de financiële afdeling hier meer verstand van heeft dan jij.

Luister meer

Om iemand goed te leren kennen is het belangrijk dat je goed luistert. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat je zelf het één en ander vertelt, maar laat de kandidaat ook genoeg aan het woord. Zo kun je een beter beeld vormen van wie de kandidaat is. Ook is het goed om ruimte over te laten voor eventuele vragen die de kandidaat heeft. Wanneer je zelf alles al hebt vertelt, is hier nog maar weinig ruimte voor. Dit is tegelijkertijd ook een goede kans om te kijken of de kandidaat daadwerkelijk vragen heeft bedacht (en dus een goede kandidaat is).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *