Zoekmachine adverteren: hoe werkt het?

Als ondernemer met een eigen website is zoekmachine adverteren ontzettend interessant. Maar hoe werkt het eigenlijk? Je bent niet de enige die zich dat afvraagt, wat tevens de reden is dat de meeste mensen hulp inschakelen bij het instellen en monitoren van hun advertenties. Wat het precies is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe het werkt lees je in deze blog!

Wat is Google?

Een beetje een gekke vraag zou je denken, want iedereen weet natuurlijk wat Google is. Maar wat is Google als je kijkt naar alle extensies van dit bedrijf? Je kent natuurlijk de zoekmachine, maar Google heeft ook Chrome, Maps, Earth, Drive en nog veel meer… Dit maakt het tot een van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld, en met Google Ads kun jij daar een graantje van meepikken. Google wordt namelijk het meest gebruikt als zoekmachine, en door advertenties te plaatsen die je specifiek richt op jouw doelgroep kun je snel nieuwe klanten vinden.

Wat zijn Google ads en hoe zien ze eruit?

In Google heb je twee verschillende soorten vermeldingen, namelijk de vermeldingen in de normale (organische) zoekresultaten, en de advertenties. De advertenties staan bóven de organische resultaten, wat maakt dat gebruikers daar veel vaker op klikken. Ze genieten immers een grotere zichtbaarheid. Google Ads kunnen tekstadvertenties zijn (dit zijn de meest gebruikelijk), maar het kunnen ook afbeeldingen zijn of video’s. Welke variant geschikt is voor jou is afhankelijk van je doelgroep en product/dienst.

Hoe werken Google Ads?

Google Ads stel je in op basis van bepaalde zoekwoorden. Hij wordt dus getoond aan mensen die op deze term zoeken, waarna je betaalt voor elke keer dat iemand erop klikt. Afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie die er op dit soort zoektermen zit is het tarief per klik hoger of lager. Hoe relevanter je de zoekwoorden en de doelgroep instelt, hoe meer baat je zult hebben bij je advertentie. Mensen die erop klikken zullen immers sneller een aankoop doen of informatie aanvragen als wat ze op jouw website vinden precies aansluit bij wat ze zoeken.

Dit op de juiste manier instellen is echter nog niet zo makkelijk. Net als dat je dacht dat je de vraag ‘wat is Google’ volledig kon beantwoorden, is ook de vraag ‘welke zoektermen zijn relevant?’ ingewikkelder dan hij lijkt. Het gaat er namelijk om hoeveel mensen daadwerkelijk op deze term zoeken, en wat de concurrentie op deze term is. Veel ondernemers schakelen dan ook de hulp van een professional in als ze willen starten met Google Ads. Een online marketeer kan je er alles over vertellen, en je helpen zoveel mogelijk uit je advertentiebudget te halen. Dit wil doorgaans zeggen dat de zoekterm veel preciezer wordt, en dat ook je doelgroep veel kleiner en gerichter wordt ingesteld. Daarmee bereik je doorgaans het grootste effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *